Standardprogrammet indeholder indtil videre 9 forskellige temaer.
Der er 6 temaer direkte rettet mod ydelser til borgeren:
Individuelle planer, Kommunikation, Brugerinddragelse, Utilsigtede hændelser, Medicinhåndtering og Magtanvendelser.
Ligeledes er der 3 temaer, der retter sig mod organisatorisk kvalitet: Kompetenceudvikling, Arbejdsmiljø og Ledelse.
Inden for hvert tema er der fastlagt en standard, og det sociale tilbud skal sammen med regionen beskrive, hvordan de helt konkret vil leve op til standarden.
Da tilbuddene selv definerer, hvordan de vil leve op til standarden, er der mulighed for at tage hensyn til det enkelte tilbuds forhold, målgruppe og måder at gøre tingene på.
Formålet med standarderne er at udvikle kvaliteten.
Gør vi det vi siger, vi gør?
En gang årligt evaluerer vi derfor vores egen indsats og finder ud af om vi lever op til vores egne standarder.
Evalueringen giver erfaringer, som fremadrettet kan udvikle kvaliteten yderligere og føre til en god udviklingsspiral – planlæg, udfør, evaluerer, tilpas – og sådan kører kvalitetsloopet fortløbende.
Der er, som nævnt, intern audit (evaluering) hvert år på standarderne på alle tilbud, der deltager i den danske kvalitetsmodel. Hvert tredje år er der ekstern evaluering.